air ambulance - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rianne - WaarBenJij.nu air ambulance - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rianne - WaarBenJij.nu

air ambulance

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

06 Oktober 2013 | Bonaire, Kralendijk

Bon nochi! Het is midden in de nacht!
Tijd en rust om wat te schrijven! Ik ben nu bezig aan een reeks van 11 diensten achter elkaar. 2xdag, 3 keer laat, 24 uurs stand-by dienst, cursusdag, een latedienst en dan nu 3 nachten. Met een beetje geluk kan ik er een nachtje eerder uit. De cursus dag was namelijk niet zo gepland van te voren, wat het geheel wel erg lang maakt. Maar juist de cursus dag was zo enorm leuk!
Er zijn al heel wat foto’s op facebook verschenen, maar hier dan nog even het verhaal bij de cursusdag van de air ambulance. We zijn begonnen met een stuk logistiek en wetenswaardig heden van de air ambulance. Wat voor vliegtuig is het? Hoe hoog vliegt hij? Waar gaan we naartoe en hoe lang doen we daarover? Maar ook dingen als wat de cijfers en letters betekenen op de staart. Check: vliegtuig=learjet, hoogte; heel hoog… hoger dan KLM…, Curaçao, Aruba en Colombia… hij kan maximaal iets van 4 uur vliegen met een volle tank. Dus heen en weer naar Colombia haalt hij makkelijk! Dit vliegtuig is er nu sinds juni en de meest aantal vluchten in een maand is nu 17.
We hebben de verschillende vliegvelden gezien op plaatjes, daarbij werd verteld waar het vliegtuig komt te staan en hoe verder transport wordt geregeld. Welke ziekenhuizen er daar in de buurt zijn en wat ze te bieden hebben.
Ook is er verteld wat er van je wordt verwacht tijdens de stand- by diensten en wie er allemaal wat moet regelen. (van medisch secretariaat tot de piloot) wat een organisatie!!!

In de cursus ochtend verder zijn we getraind voor het gebruik van de Lucas en als bewakingssysteem gebruiken we de corpulse. Het enige systeem wat goedgekeurd is voor gebruik en in de lucht. Daar nog een e-learning van doen en certificaten halen.
Het varieert per vlucht hoe de air ambulance crew is samengesteld. In iedergeval een flight nurse en een senior flight nurse. 2 verpleegkundigen met verschillende aantekening en verschillende taak. Afhankelijk van de toestand van de patiënt en van de bestemming gaat er een anesthesist mee. (of bijvoorbeeld een kinderarts)
1 van de twee verpleegkundigen mag vliegen en de ander moet navigeren. De anesthesist let op de patiënt en indien nodig springt de navigatie zuster even bij. De cursus duurt daarom niet 1 dag, maar 3 want vliegen is zo makkelijk nog niet. En kaart lezen ook niet echt. Maar met de wind mee is Curaçao en wind tegen is Aruba. Dus even naar de vlaggetjes kijken en dan gassen met die handel. Wieltjes in en vliegen maar! Sandra is goed in de weg onthouden dus ik denk dat zij navigeert en ik gas geef…. Tja…..
Goed, er gaan natuurlijk ook 2 piloten mee. 1 familielid en 1 stuk bagage van max 11kg. En dan is het vliegtuig vol. Propvol. Ik dacht echt vanaf de kant van de weg dat het nog wel een aardig ding was, maar toen ik erin zat vond ik het best klein! Zucht… zal wel effe slikken zijn de eerste vluchten. Aangezien je de eerste 2 vluchten als derde meegaat zijn dat de vluchten zonder anesthesist en dus de korte vluchten naar Curaçao of Aruba. Lijkt mij een prima plan. Buitenom dat het natuurlijk onwijs gaaf lijkt is het gelijk ook wel een uitdaging.

De andere dagen gaan over luchtvaart fysiologie en Crew Resource Management. Nog een hoop te leren dus!

Oké… en de Ananiasjes verder?
Gerrie heeft afgelopen week gesolliciteerd. Hij is niet aangenomen. De reden daarvoor was dat mijn flexibiliteit ten opzichte van de air ambulance dan in het nauw zou komen. Iets wat wij niet begrijpen. Waarschijnlijk is het meer dat het parttime werken hier niet gewoon is. Is dus lastig en ook zou het gezien kunnen worden als een bijzondere positie geven aan iemand. Goed Gerrie blijft dus huisman, we noemen hem Tony en hij regelt de rest van het huishouden en de mensen om ons heen. Best handig hoor, zo’n Tony!
Afgelopen week is ook Gerrie zijn collega Gert Jan aangekomen. Samen met Hans, uit Amsterdam. Wat weer de nodige gezelligheid met zich meebrengt, maar ook de nodige klusjes voor Tony. Hij is er maar druk mee!
Lieke heeft vandaag voor het eerst weer met haar vriendinnetje Maare gespeeld. Oh wat heeft ze genoten. Echt weer helemaal haarzelf! Giebelen, gillen, zwemmen, dansen, gewoon lekker spelen. Echt fijn. Dinsdag weer samen zwemmen, heerlijk!
Addo begint steeds beter te lopen. In het zwembad waar het wat schuin afloopt lijkt het alsof hij de eerste pasjes inmiddels heeft gezet. Hij giert het uit en kruipt weer terug het water in. Mooi kereltje! (en de dames hier zijn ook echt weg van hem!)
Ik ben met name aan het werk enzo. Buitenom dat toch een hele mooie wandeling gemaakt met mn collega Sandra. langs de noordkust en door het park. Ook nog éffe’een bergje op…nou we hebben zeker 3 dagen spierpijn gehad. Maar het was de moeite waard. Verschrikkelijk mooi. (al ga ik die berg nooit meer op)
en op een dag als vandaag ook kunnen duiken. 2 mooie duiken gemaakt met Gerrie. Tony was ook even vrij! Genoten van het enorm mooie koraal, maar ook van de vissen en… een schildpad gezien!!!! Hopi hopi bon!
Nu nog een uurtje werken… Hopelijk lukt het om een nachtje eerder eruit te gaan, dan heb ik weer even tijd om bij te tanken. Nou ja, daar ga ik natuurlijk straks al aan beginnen! De regatta is begonnen dus het is een week feest en vakantie op het eiland. Hier gaan we dan ook lekker van genieten!

• 06 Oktober 2013 - 07:55

Suzanne:

Wow meid, wat een avontuur beleven jullie! Gerrie oftewel Tony niet lichtelijk jaloers op wat jij allemaal leert en doet? Aan de andere kant, Huisman op een tropisch eiland lijkt me ook helemaal niet verkeerd! Een heerlijke sabbatical! Succes en enjoy! X

• 06 Oktober 2013 - 09:02

Thea Spruijt:

O,o,o, wat ziet dat er weer geweldig uit, weer wat anders dan de MICU.
    Idd ook wel lang werken, maar toch, wat een belevenissen, avontuur, heeeeeeerrrrllllijk genieten van het eiland en andere cultuur. Kortom je leest het al : ik ben nog steeds jaloers op jullie, zeker omdat je ook met je gezin daar bent. Geniet ervan, wij gaan hier straks wel ergens een kerstmarkt bezoeken of zo.
    Gr Thea

• 06 Oktober 2013 - 09:42

Louise:

Wat een geweldige tijd heb je! Geniet maar vreselijk. Lekker dat je " Tony " hebt maar jammer voor Gerie dat ie niet aangenomen is.

• 06 Oktober 2013 - 16:46

Sanne & Kasper:

Toppertjes!!! :) Leuk om te lezen!!:) Dikke kus vanuit Bangkok, liefs Sanne & Kasper

• 07 Oktober 2013 - 02:12

Sandra:

Haha, ik en navigeren??? Nou dat worden spannende vluchten. Ennuh die berg: NOOIT meer! Heb nog wel wat andere leuke heuveltjes gezien. Gaat goedkomen. Je zwemprestatie van vandaag was top!! Goed gedaan hoor, respect zo na de nachtdienst. Beetje jammer dat Tony aan de bar zat met z'n koffie toen je aan kwam zwemmen.....Gemiste kans ;p. Hihi

• 09 Oktober 2013 - 13:05

Anita B:

Hey Rianne,

Wat een topverhalen allemaal zeg, jullie maken heel wat mee daar.
    Fijn dat Lieke een maatje heeft om mee te spelen, lijkt me lastig om haar bij Duckstad in tranen achter te laten. Jammer dat Gerrie niet aangenomen is, moeilijk combineren als jij 40u werkt? Als ik de foto's van het strand zie dan denk ik dat hij zich vast niet verveelt..
    Geniet daar met tidals van zeker >1ltr!

Ps: dank voor je kaartje, MEGA attent van je! (gaat goed hier)

Groetjes,
    Anita

• 10 Oktober 2013 - 17:52

Moeke Verhoef:

Hallo lieverds
    Na ons skype gesprek heb ik geprobeerd om op de IPADD een berichtje te versturen. Mislukt natuurlijk. Maar er is nog een andere manier, zie je wel.Weer genoten van je verslag , ga zo door en succes daar , met z'n allen. Liefs en knuffels [O]MA.

• 11 Oktober 2013 - 11:04

Corine:

Oh, wat een avonturen beleven jullie zeg! Geweldig om te lezen!

• 11 Oktober 2013 - 15:51

Nicky:

Hoi,

Wat een top tijd,leuk om alles te lezen!!.
    Jammer de Gerrie niet is aangenomen maar voor de kinders misschien wel net zo fijn.
    Geniet en kijk uit naar je volgende epistel.

Liefs Nicky

• 11 Oktober 2013 - 16:48

Janneke:

Hoi Rianne,

leuk om je verslagen te lezen. Klinkt toch allemaal een stuk geciviliseerder dan Chittagong! kraamvrouwen die het goed doen en zo gelukkig maar.
    Veel plezier daar
    Janneke

• 13 Oktober 2013 - 03:25

Ducky:

Hee Rian!!
    Eindelijk alles gelezen en een berichtje.
    Tssss goed zeg; hoe jullie alles gered hebben qua voorbereiding en je daar zo goed weten te settlen binnen zo korte tijd! En de foto's zijn mmmmmmmm...
    Hee jullie krijgen vlgs mij veel bekenden op bezoek de komende tijd; veel plezier met z'n allen en tussendoor ook nog succes met werken en dat soort ongein,
    Doeg!!

• 14 Oktober 2013 - 13:51

(o)ma Annie:

Lieve allemaal,
    Het gaat gelukkig heel goed met jullie!En wat maken jullie toch mooie avonturen mee.Sinds ik met jullie aan het skypen ben heb ik niet het gevoel dat jullie zo ver weg zijn. Wat een mooie techniek is dit toch.
    Fijn dat Addo en Lieke het ook zo naar de zin hebben.Was weer een leuk verslag Rianne.Succes verder met zun allen.

Liefs (o)ma Annie

• 15 Oktober 2013 - 14:22

Lonneke:

Hoi!
    Natuurlijk volg ik jullie al die tijd al, maar realiseerde me dat ik hier nog nooit gereageerd heb...
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen! En wat genieten jullie, heerlijk zeg!
    Hoop dat je gauw je eerste echte vlucht mag maken, dat is weer wat anders dan de MICU.
    Dat wassen met water en zeep (in je vorige verhaal), moet voor jou geen probleem zijn poetser van de schoonmaak...!
    Fijn dat jij je eigen Tony hebt, ook voor de kids! Leuk dat ze steeds meer hun draai vinden en het zo goed doen..
    Geniet enorm met elkaar!! Tot snel ;) Groetjes! Lonneke