Bonaire is Top - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rianne - WaarBenJij.nu Bonaire is Top - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rianne - WaarBenJij.nu

Bonaire is Top

Door: Rianne, Lonneke en Valerie

Blijf op de hoogte en volg Rianne

09 November 2013 | Bonaire, Kralendijk

Vandaag de eerste dag van mijn vakantie, dus tijd om even een up date te schrijven. Wat gaat een maand toch snel. Er is zoveel om over te schrijven, dat ik eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen. Ik heb hulp troepen ingeschakeld om me even te helpen. Ga er dus maar even goed voor zitten, want deze up-date is super lang!
Afgelopen maand heb ik veel moeten werken. Door de extra stand-by uren van de air ambulance was ik op een gegeven moment met een reeks van 15 dagen achter elkaar met het werk bezig. Gelukkig is het huidige rooster stukken beter. Ik ben ingewerkt voor de air ambulance dus de meeste extra uren vallen nu in het rooster. We zijn nu bijna klaar met de cursus voor flight nurse. Wat een toffe cursus! Inmiddels mn certificaten binnen voor de Lucas en de Corpulse. Maar wat zeker top was afgelopen maand was mn eerste vlucht! Naar Aruba en terug. Vet cool zeg maar…
Op de Special Care was het afgelopen maand erg druk. Druk operatie programma naast de andere zieke mensen. Wat deze maand bijzonder voor mij was; voor het eerst echt kindjes op de afdeling. Geen baby’s na sectio, maar kindjes. Zij kwamen voor de tandarts dus niet ziek-ziek. Ik heb enorm gelachen met ze. Was voor mij wel weer een eye opener. dat ik een clini-clown kon spelen was wel al duidelijk, maar nog nooit bij kinderen uitgeprobeerd. Echt zo leuk; de reactie is fantastisch!
Gelukkig hebben we deze maand wat nieuwe collega’s erbij gekregen. Daardoor zal het alleen op de afdeling werken een uitzondering worden. Daarbij komt ook nog dat het weer een hoop gezelligheid met zich meebrengt! Hopi bon!

Tony… heeft afgelopen week weer druk gehad met het bezoek… wat een lastige dames! Veel noten op hun zang, maar dat zullen jullie hierna zelf wel even lezen…;-) maar het gaat goed met Tony, ondanks dat hij mobiel niet meer bereikbaar is omdat zijn telefoon ‘nat’ is geworden. Hij is nu aan de facebook en kletst via wordfeut met de i-pad. Dus dan weten jullie hoe hij te bereiken is. Whatsapp is even out of order.
Samen zijn we afgelopen maand geslaagd voor onze advanced cursus van het duiken. Wat een fantastische duiken. Het is hier natuurlijk erg mooi, maar de lessen waren super. Helemaal onze style. Duidelijke bespreking van de theorie en daarna oefeningen onder water gevolgd door een mooie duik. We zullen dan ook iedereen aanraden om bij VIP je cursus te doen! Super!
Lieke gaat lekker. Ze geniet enorm van het bezoek wat er is geweest. Eerst collega Petra met haar gezelschap, daarna collega’s Lonneke en Valerie. Helaas wordt ze ook verdrietig van het afscheid nemen. Ongelooflijk wat kan zij haarzelf goed uiten in wat ze voelt. Wat kan ze ook goed… op stoelen tekenen… en zwemmen. Afgelopen maand geleerd om te drijven en ook lukt het haar om van rand tot rand te komen in het zwembad. Toppertje!
Addo is begonnen met lopen deze maand. Van een paar pasjes los in de rand van het zwembad, naar nu stukken in huis! Zo mooi om te zien. Hij heeft er ook last van. Gaat onder de tafel staan en stoot zijn hoofd… trekt spullen van tafel die in zijn gezicht vallen. Maar het lukt hem ook om onder het buiten kraantje te douchen. Wat een enorme lachbui tot gevolg heeft! Maar… nog steeds geen tanden!
Wij gaan morgen op vakantie naar St Maarten! Even lekker genieten van het samen zijn!
Ayo!

Bonaire is top! (by Lonneke en Valerie)

In juli kregen wij te horen dat Rianne naar Bonaire mocht, en natuurlijk wilden wij, Lonneke en ik, haar opzoeken. Na in september de ticket en het appartement geregeld te hebben, vlogen wij dan eindelijk 30 oktober naar Bonaire. Op naar Rianne om haar leven daar te zien en te ervaren!

Eenmaal geland op Bonaire stonden Rianne en Lieke ons op te wachten. Hoe leuk was dat! De toon van de vakantie was meteen gezet, top! Rianne bracht ons naar Djambo, het appartementencomplex (een aanrader; netjes, leuk en kleurrijk voor het Caribische gevoel). De koelkast was alvast gevuld door Rianne, inclusief twee chocoladeletters die Sint en Piet alvast voor ons hadden gebracht. Na de verkenning van ons appartement, hebben we Rianne en Gerrie’s huis gezien. Hartstikke leuk huis met tuinhuis, dichtbij Kralendijk en Djambo.

Donderdagochtend kregen we een rondleiding over Bonaire onder leiding van onze heuse privé gids Gerrie. Het eiland is prachtig door de diverse landschappen en het zeewater die elke kleur blauw aanneemt. Ook hebben we deze dag direct een auto gehuurd, gezien de hoeveelheid regen. Lopen en fietsen was onmogelijk door al het water op de weg.
S ‘middags zijn RA, Lieke, Sandra, Lonneke en ik wezen snorkelen bij Divi. Helaas paste de snorkelbril van Lonneke niet zo goed, dus het verschil tussen een steen en vis was moeilijk te onderscheiden. VF heeft wel diverse vissen gezien, prachtig. Nooit geweten hoe mooi en leuk snorkelen kon zijn! RA vertelde dat het snorkelen nog mooier zou worden de komende week. Dus dat beloofd nog wat! Na een half uurtje snorkelen, begon het weer te regenen. Dus na het douchen zijn we gaan BBQ-en bij een collega van RA en Gerrie. Heel gastvrij, en heerlijke BBQ hapjes. Ook hebben we de (rappe) politie van Bonaire nog bezig gezien deze avond, omdat er ingebroken werd in een huis aan de overkant van de straat. Wat opgemerkt werd door de kalme buurtwachter Gerrie.

Vrijdag zijn we met z’n vieren wezen glasbodem kajakken door de mangroves. De weg er naar toe was een uitdaging. Venflonnie heeft terrein gereden, de weg zat namelijk vol kuilen en hobbels door de vele regenval van de afgelopen dagen. Na een woestijnachtige route kwamen we aan bij een Bounty- eiland. Prachtig wit zand en een helderblauwe zee, met bergen grote schelpen. Hier stond gids Tina op ons te wachten. Ze is een enthousiaste Amerikaanse die van de natuur houdt. Zij heeft ons veel verteld over het ontstaan en het behoud van de bijzondere mangroves. Na het zien van zeesterren, vissen en oesters zijn we wezen snorkelen door de mangroves. Dit zag er wel een beetje 007 uit, gezien al die wortels en takken een donker geheel van de onderwaterwereld maakten. Dus VF bleef maar in de buurt van RA, voor het geval er een eng beest aanwezig zou zijn. En die was er, een grote pork eye fish! Best wel eng om er langs te zwemmen. Maar prachtig om te zien hoe deze vis zijn territorium verdedigde.
RA en Gerrie zijn al echte Bonairianen, ze hadden het zelfs koud. En dat met 28C, en oké met regen dat dan weer wel. Gelukkig had Tina voldoende proviand mee, met name de Rum met punch was een welkome verrassing. VF is er nog dronken van….
S’avonds zijn we met een collega van RA wezen uiteten bij Cuba Compagnie. Waar we allemaal prachtige ervaringen hebben uitgewisseld en heerlijke red snapper gegeten hebben. Ook de charmes van de bonairianen hebben we mogen ervaren, hilarisch. Wat was dit een gezellige avond, top!

Zaterdag hebben Venflonnie en VF dezelfde route, van de woestijn naar het Bounty eiland gereden. Zo mooi om er rustig rond te rijden. Veel leguanen, hagedissen, vogels en flamingo’s gezien. Daarna zijn we doorgereden naar de slaven huisjes. De route hiernaartoe was weer heel anders, veel zwarte stenen en het zeewater spatte tegen de wal aan. Bij de slavenhuisjes aangekomen, wat wel indrukwekkend was. Zulke kleine en lage huisjes waar de slaven alleen mochten slapen. Geen ruimte voor huiselijkheid of gezelligheid. Triest hoor.
Hierna zijn we doorgereden naar de zoutwinning, een belangrijk export product. Het water ziet er hier roze uit, door het winnen van het zout. De witte zoutbergen (lijkt wel sneeuw) ziet er mooi uit tegenover het roze en helderblauwe zeewater. Na deze route hadden we honger, dus zijn gaan zitten bij Karels’. Een heerlijke plek om te zitten, op de pier van Kralendijk waar de vissen om je heen zwemmen en de horizon oneindig lijkt. S’middags lekker gesnorkeld en gezeten bij Spice, een heerlijke beach club. Designed bij Piet Boon.

De zondagochtend hebben we bij RA in het ziekenhuis gekeken. Wat bijzonder om te zien waar RA werkt. Een andere wereld, maar wel een wereld waar alles eigenlijk mogelijk is qua gezondheidszorg. Ook is er veel aanwezig en soms zelfs nog mooier en praktischer dan bij ons op de werkvloer.
Na het ziekenhuis bezoek zijn we rondje wezen rijden naar het noorden van het eiland. Op de wegenkaart stond een prachtige off-the-road- route van de noord naar de oostkust van Bonaire. Hier zag het er weer woestijnachtig uit, met bergen op de achtergrond. Prachtig gezicht. Na een paar minuten off-the-road gereden te hebben, zat onze auto vast in de modder. Een aantal pogingen gedaan om de auto in z’n voor- en achteruit te krijgen, maar dat lukte niet. De auto zat nog steeds vast in de grond. Toen maar geprobeerd om stenen onder de banden te krijgen, zodat de auto meer grip kreeg. Dit leek even te werken, daarna bleef de auto toch echt op z’n plek staan… De autoverhuur gebeld en zij kwamen snel met een berger naar ons toe om de auto te redden. De berger zei dat het zeker mogelijk was, dus venflonnie en VF hadden alle hoop dat de auto er uit kwam. Maar na een aantal keer proberen, lukte het de berger niet om de auto te verrijden. Toen de autoverhuur weg wilde rijden, bleek ook hun auto verzakt te zitten. De berger kwam er aan met z’n auto om de autoverhuur te helpen, en toen zat de berger ook verzakt in de modder. Dus er zaten drie auto’s vast in de modder! Uiteindelijk de berger z’n auto los weten te duwen, en toen kon de autoverhuur ook uit de modder getrokken worden. Hoe het met onze auto is afgelopen? Geen idee, hopelijk is ie gered uit het moeras…. Onze slippers zagen er ook uit als het moeras, vol modder en cactus doorns. Gelukkig kregen we wel weer een andere auto mee, zodat we zelfstandig het eiland rond konden touren.
Savonds lekker gebbqd bij RA en Gerrie, samen met Sandra. Wat is het toch heerlijk om lekker lang buiten te zitten in de warmte met een heerlijke hap van de bbq!

Bonaire is een heerlijk relaxed eiland, waar spullen nog gewoon geleend kunnen worden. RA had maandag namelijk een duikbril geregeld voor Venflonnie bij de Woodwind. Na gepast te hebben, kon de duikbril zo meegenomen worden. Er hoefde geen borg betaald te worden, geen papieren ondertekend te worden, alleen werd ons veel plezier toegewenst met het snorkelen. Hopi lief! Dus zijn we smiddags meteen gaan snorkelen met Gerrie bij de Zoutpier. Gerrie had daarbij nog een gevecht met een barracuda gehad. Helaas heeft de barracuda gewonnen, die kan nu namelijk bellen met Gerrie’s telefoon. Na het gevecht bleek Gerrie opnieuw een top gids te zijn, we hebben namelijk onze eerste schildpad gezien. Fantastisch, zo mooi! En daarnaast heel mooie koralen en sponsen gezien. Nadat RA uit het werk was, hebben we lekker gegeten van de Bonairiaanse snackbar.

Dinsdag zijn wij naar Slagbaai park gegaan, gelegen in het noorden van Bonaire. De route naar het park toe was al prachtig! Zo mooi het landschap; bergen, zee, woestijn en bossen die elkaar afwisselen. Eenmaal aangekomen bij het park betaalden we 25dollar, en dat wordt gebruikt voor het behoud van het rif. Heel goed om het prachtige rif van Bonaire te beschermen en te behouden! Immers de mens is veelal het grootste gevaar voor het rif. Eenmaal in het park konden we alleen de korte route rijden door het park. Waarschijnlijk vanwege de hoeveelheid regen was de lange route gesloten. Wij hadden wel een deja vu van de zondag, de weg was alleen off- the- road. Vol kuilen, hobbels, waterplassen en zachte ondergrond. Als we maar niet weer vast komen te zitten met de auto! Hoe vertellen we dat aan het verhuurbedrijf, en nog beter: Hoe weten ze dat we vast zitten? Er is geen bereik hier in het park. Na bloed, zweet en tranen komen we na 2uur het park uit. Maar het park is prachtig; ongerept en sereen door de vele vogels, baaien en meren!
Hierna gingen we naar Sorobon, De plek van Bonaire om te surfen. Heerlijk zonnen en genieten van het Bounty gevoel op Bonaire! De familie Ananias kwam ook hiernaartoe, waar we gezellig met z’n allen geluncht hebben bij Jibe City. RA moest werken, en Gerrie ging met Addo naar huis. Venflonnie en VF hebben gezellig gezwommen met Lieke, wat een lief meisje. Na aantal rondjes gezwommen te hebben en waterplantensoep gemaakt te hebben, was Lieke ook moe. Ze heeft lekker geslapen op de weg terug naar huis.
S’avonds heerlijk gegeten bij City, en een zeer smakelijk ijsje van Gio gegeten! Natuurlijk hebben we RA en haar collega’s ook getrakteerd op een ijsje, de harde werkers.

En toen brak helaas de laatste dag aan op Bonaire voor Venflonnie en VF, een top dag! We zijn gaan zeilen op de Woodwinds. Een catamaran die ons naar Klein Bonaire bracht, waar we drie snorkeltochten hebben gemaakt. Het was schitterend weer, dus heel veel zonnebrand smeren. Na een heerlijk drankje was het tijd om echt te gaan snorkelen, op zoek naar een schildpad. En inderdaad RA had gelijk, de week werd nog mooier om te snorkelen! Zo ontzettend mooi de onderwaterwereld van Klein Bonaire, veel verschillende koralen en sponzen, heel veel vissen, en natuurlijke onze favoriet gezien, schildpadden! Om de zeiltrip af te maken, hebben we ook nog zeepaardjes gezien. Wat zijn deze klein, maar zo bijzonder om te zien. En dat was dan onze laatste dag op Bonaire….

Lieve Rianne, Gerrie, Lieke en Addo,

Bedankt voor de ontzettend leuke week! Jullie gastvrijheid was overweldigend en bijzonder, omdat we hebben mogen ervaren en mogen zien hoe jullie leven op Bonaire is. Hoe jullie wonen, hoe jullie werken, hoe gezellig jullie collega’s zijn.
Jullie hebben er voor gezorgd dat we Bonaire hebben kunnen zien, zoals het niet in de vakantieboekjes beschreven staat. Bonaire is fantastisch en prachtig vanwege het landschap, de flora en fauna. Zowel boven- als onderwater. Maar vooral vanwege de relaxte en gemoedelijke mensen. Het was zo leuk, zo gezellig en zo snel voorbij!

Wij hopen snel weer met je te werken op de Meibergdreef RA. Maar wij wensen jouw en je gezin nog heel veel mooie weken op Bonaire toe! Nogmaals dank, jullie zijn top!

Tot in maart, de rumpunch staat dan klaar voor jullie!

Veel liefs,

Lonneke en Valerie

• 09 November 2013 - 23:18

Moeke Verhoef:

Hallo hallo, dat was weer een gezellig verslag, nou krijg ik helemaal zin om op het vliegtuig te stappen, ik bedoel natuurlijk, er in! Geniet van jullie vakantie! Let goed op elkaar. Weer tot Skype. Liefs. Ma en oma!

• 10 November 2013 - 11:39

Karin Eb Bart:

Wat een leuk verhaal. We waren in gedachten weer even bij jullie op het heerlijke eiland. En stiekem ook een beetje jaloers op dat fijne warme leven natuurlijk. Een hele fijne vakantie op St Maarten! We zijn vernieuwd hoe jullie het vinden.
    Brasa!

• 10 November 2013 - 15:07

(o)ma Annie:

Wat weer een mooi verslag!En leuke foto's.Wat fijn om te zien dat jullie zo genieten.Ik wens jullie een fijne vakantie op ST Maarten.Liefs(o)ma Annie.

• 11 November 2013 - 12:47

Roos:

Hopi leuk!! Als ik veel geld en vakantiedagen over had, zou ik zo in het vliegtuig stappen en jullie kant op komen....

• 13 November 2013 - 10:00

Carien:

Wat een heerlijk verslag! Trots op jullie en geniet mee van jullie belevenissen. En ik krijg ontzettend veel zin in de zon!!!!! Die Addo is lekker bezig zeg! Dat klinkt als een lekker ondernemend jochie! En die Lieke, fijn dat ze zo geniet van het bezoek en de aandacht. Toni welkom op Facebook, zo kunnen we je een beetje in de gaten houden :) bevalt het huisman zijn nog?? Dikke knuffel van mij

• 13 November 2013 - 14:57

Corine:

Wat een heerlijk uitgebreid verslag! Leuk om te lezen! En wat leuk dat Addo gaat lopen! Enne....Lieke en Addo zijn wel heel duidelijk broer en zus hoor! Schattig!
    Groetjes daar!

• 18 November 2013 - 15:14

Kees En Bartje:

Wat een heerlijk verslag en wat een prachtige foto's.
    Heerlijk die zon, maar ook mist en regen en kou heeft wat.......
    Dus toch wel een beetje jaloers merk je wel.
    Groetjes van Kees en Bartje